4 évesen

Csupa szem, csupa fül

Sok szülő akkor döbben rá, hogy gyereke nem babusgatni való totyogó többé, amikor a helyére illeszti a negyedik gyertyát a szülinapi tortán. Bizony, valódi kisgyerek áll előttünk, önálló véleménnyel, ötletekkel, tervekkel, sajátos humorérzékkel. És minden érdekli.

Testi fejlődés, mozgás

Kismajom a családban Szó szerint!!
A négyévesek többsége tizennégy-tizenhat kiló, (Tündér kb 15 és fél ) és nagyjából kilencven centi (no, ő 106! ), de ebben a korban már erősen érvényesülnek a szülőktől örökölt testi jellemzők. Hízásra hajlamos családtagok esetén fokozottan törekedjünk az egészséges táplálkozásra és a mozgásra késztető környezet kialakítására, ugyanis a túlsúlyos gyerekeknél már ekkor megjelenhetnek az elhízás káros mellékhatásai: a cukorbontás zavara, a magas vérzsírtartalom, sőt az érszűkület első jelei is. ettől nem félünk
    A négyéves persze imád mozogni! Az oviban kezdetleges csapatjátékok is kialakulnak. Ilyesmit a szülő is kezdeményezhet, ha kéznél vannak a nagyobb testvérek vagy más játszótársak. A négyévest azonban még saját teljesítménye nyűgözi le igazán, hiszen most szembesül azzal, hogy ügyesedő mozgása milyen sok izgalmas dologra teszi képessé. Hajtja a pótkerekes biciklit, fölmászik a mászóka tetejére - sőt lemászni is képes. Némelyek egyedül hintáznak (végre valahára nem kell folyton himbálni!!), bár a szülőnek még elég gyakran pótolnia kell az elveszett lendületet egy-egy lökéssel. A labdát biztosan eltalálja, és hatalmasat rúg bele, mégpedig a szándéka szerinti irányba: apák, eljött a közös focizás ideje! Annál is inkább, mert a kicsi már anélkül is képes futás közben hirtelen irányt váltani, hogy kibillenne egyensúlyából. Ügyesen ugrál páros lábbal (már fél lábon is megy az ugróiskola), de az ugrókötél használata még túl bonyolult számára. Sok szülő fejében megfordul ilyenkor: most kéne beíratni a gyereket valamilyen sportegyesületbe, hogy később versenyző lehessen. A balettozáshoz talán már öreg is... Gondoljuk végig azt is, hogy az egyoldalú megterhelés milyen ízületi problémákat, mozgásszervi eltéréseket okozhat a fejlődés korai szakaszában, és milyen érzelmi, lelki következményei vannak az élsportolóvá nevelésnek. A gyereknek szabad játékra, szabad mozgásra van szüksége, elég, ha később választ, mégpedig olyan sportágat, amelyre testfelépítése és érdeklődése alkalmassá teszi.
A kicsit már hatékonyan bevonhatjuk néhány házimunkába: tud asztalt teríteni, leszedi a száraz ruhát, nedves szivaccsal letörli a csempét, el tudja pakolni játékait már, ha akarja... A ceruzát többnyire ügyesen fogja, de még viszonylag nagy csuklómozdulatokkal rajzol. Gyurmafigurái kezdenek hasonlítani valamire.

Gondolkodás
Mindennek van magyarázata.
A négyéves gondolkodása elég érett, és szókincse elég bő ahhoz, hogy ő maga alkosson magyarázatot a világ dolgaira. Ha a felnőttektől kap némi támpontot, addig kombinál, amíg összeáll a kép. A kanálnak melege van a levesben, a Nap azért süt, mert szeret minket, a Balaton azért fagyott be, hogy korcsolyázni tudjunk. A világ körülötte forog, a jelenségek az ő érzéseit tükrözik, vagy az ő igényeit elégítik ki. Ebben a korban a mesevilág valódinak számít. A négyéves nem döbbenne meg túlzottan, ha a szőnyeg vele is fölemelkedne, mint Aladdinnal. A játékszabályok puszta létezését már megérti, ám az alkalmazásukkal gondjai vannak. Lehet, hogy ipiapacsnál például előbb "pacsolja le" a társát, és csak utána indul a keresésére. Az egyszerűbb szabályjátékokba be lehet vonni: fantasztikusan jó a memóriajátékban, a felnőtteket rendszeresen megveri (ez így igaz!). Az egyszerű fakirakó részeit ügyesen helyére illeszti, de az igazi puzzle még nem neki való (Nálunk ez is menő, a 60 db-os puzzle-lal könnyedén megbírkózik).
Egyre jobban élvezi a meséket. Gyakran előfordul, hogy minden este ugyanazt a történetet kéri (Hajaj...). Szereti a kiszámíthatóságot, megnyugtató, hogy előre tudja, mi fog történni, közben újabb és újabb mozzanatokat ért meg. Az ismétlés a beszédfejlődésnek is jót tesz, hiszen megbízhatóan bővíti a gyerek szókincsét.
A tárgyakat tulajdonságok szerint képes osztályozni. Magabiztosan felismeri a színeket, értelmet kap a "vékony", "vastag", "előtte", "utána". Szívesen számlál meg dolgokat, de néha még belegabalyodhat ebbe a tudományba.

Társas kapcsolatok
Megvan a véleménye!
A négyéves alapvetően a felnőttek között érzi biztonságban magát, de ezt néha szívesen feladja a gyerektársaság kedvéért. Lelkesen utánozza a többieket, sokszor együtt is működik velük, de még nem alakulnak ki olyan játékok köztük, ahol kötött szerepe lenne a játszótársaknak. A lényeg tehát az utánzás, melynek segítségével rengeteget tanulnak a gyerekek. Eljött az idő, amikor az óvodában külön csoportok alakulnak. A fiúk inkább a fiúkkal, a lányok a lányokkal játszanak, mégpedig "fiús" és "lányos" játékokat. Persze van átjárás a két nem között, egyáltalán nem lepődnek meg azon, ha a kislány építkezik, vagy a kislegény főzőcskézik.
Felnőttek társaságában már gyakran kifejti saját véleményét, közvetlenebb, mint eddig, de idegenek között még igényli szülei társaságát. Beszélgetőpartnerére kitartóan figyel, szívesen és hosszan válaszol kérdéseire.

Jellemző!!!
Mesél a rajz
A négyéves már ügyesen használja a ceruzát, filctollat, krétát. A vastag fajtákkal jobban boldogul, és az is fontos, hogy jól fogjon az íróeszköz. Ebben a korban már többnyire kialakul, melyik kezébe fogja szívesebben a ceruzát (egyértelműen a jobb). A balkezességet ne tekintsük csapásnak, ne próbáljuk átszoktatni a kicsit. Ezzel nagyon megnehezítjük a dolgát, komoly teljesítményt várunk el tőle, ráadásul idegrendszeri fejlődést is megzavarhatjuk. Hagyjuk rá, melyik kezét használja, annál is inkább, mert előfordulhat, hogy az iskolakezdés körüli időszakban ő maga vált, ekkor lesz végleges a "kezessége".
A négyéves már felismerhető részleteket rajzol, de ezek szinte egymástól függetlenül helyezkednek el a lapon: lebeg a ház a fű fölött, a bácsinak az arcán kívül van a szeme, bármi egymás mellé kerülhet. Jellemző erre a korra az írást utánzó firka, amely sokszor a figurák között jelenik meg. Öt-hat éves kortól fordul a kocka: a gyerek a valóságot akarja lerajzolni, vagyis azt, amit tud a világról. Az autónak mind a négy kereke a rajzlapra kerül, még akkor is, ha oldalról rajzolja. A vezetőt is láthatjuk, kézzel, lábbal, kormánnyal, pedállal, mintha a karosszéria átlátszó lenne. A rajznak ezek a jellegzetességei hét-nyolc éves korra általában eltűnnek.
A kisiskolás olyannak akarja lerajzolni a dolgokat, amilyennek valójában látja. Ekkor már nem a rajzolás készségének a gyakorlása a fontos, hanem az önkifejezés: a képzelet, a vágyak, a félelmek megjelenítése. Ha a gyereket valamilyen megrázkódtatás éri, az alkotás segíthet földolgozni a nyomasztó élményeket. Ha kirajzolhatja magából, könnyebben visszanyerheti lelki békéjét.

Boldog szülinapot!
A legtöbb kisgyerek boldogan fogadja, ha olyan konyhai eszközöket kap ajándékba, amelyekkel segíthet a házimunkában. A kisfiúk és kislányok örömmel bújnak saját köténykéjükbe, nyújtják a tésztát saját sodrófájukkal, keverik a krémet saját fakanalukkal (mindig a konyhában lábatlankodik).
Az építőjátékokban is egyre ügyesebb! A kisebb elemek összerakásával is boldogul, egyszerű alakzatokat hoz létre. (Megkapta első legóját.)

Az első ákombákomok

Az óvodáskorúak szívesen utánozzák a felnőttek írását. A hullámvonalakkal lendületesen telefirkált lapok valójában az első írásművek (Általában Mama keresztrejtvénye az első számú célpont). Ha kisgyerekünk a bal felső saroktól indulva jobbra és fentről lefelé haladva töltötte meg a papírt, jól megfigyelte az írás nálunk szokásos irányát. Kérjük meg, olvassa fel nekünk, mit írt. Fantáziadús történeteket hallhatunk így - kiderül, hogy csemeténk tisztában van már azzal is, hogy az írás valami szóban elhangzó témának a "képe". Fordítsuk meg a játékot, és olvassuk fel mi az irományát. Az első valóban olvasható szó rendszerint a neve. Nyomtatott nagybetűkkel rója rajzaira a kis művész a szignót, később családtagjait is megnevezi a képeken. Ebben az életkorban nem kell diszlexiára gyanakodnunk, ha néhány betűt vagy akár az egész szót „fordítva" írja.

Egyedül maradhat-e a négyéves?
Naponta kerülünk olyan helyzetbe, hogy váratlanul el kell hagynunk a lakást, hogy egy csomagot áthozzunk a szomszédból, vagy hogy leszaladjunk a szeméttel.
A négyéves apróságok még szülői felügyeletet igényelnek, és nincsenek abban a helyzetben, hogy egyedül maradjanak, különösen, ha közben még a náluk kisebbekre is "vigyázniuk" kellene. A kicsik találékonysága végtelen, talán épp ezt néhány percet használják ki arra, hogy belekóstoljanak valami olyasmibe, amire egyébként rá sem néznek. Éppen ezért jobb megoldás, ha a gyereket is magunkkal visszük, bármilyen hosszadalmas vagy fárasztó megoldásnak tűnik így az egész.

kismama.hu